Thursday, October 14, 2010

Proton Inspira Dibuka Untuk Tempahan

Khamis, 14/10/2010 - Proton Holdings Bhd. telah memperkenalkan model sedan terkininya, Inspira, kepada umum hari ini. Model menarik ini dipasarkan dengan harga permulaan sekitar RM79,888 bagi model M-Line dan di bawah RM95,000 bagi model H-Line. Menurut Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, model ini bukanlah model gantian Waja, dan pengeluaran model Waja sedang dihentikan.

Pra-pelancaran ini dibuat bagi memperkenalkan Inspira kepada umum, dan bakal dilancarkan sepenuhnya pada 10 November 2010. Dan bermula dari pelancaran awal ini, Inspira dibuka untuk tempahan dengan bayaran hanya RM1,000 sebagai pendahuluan. Didatangkan dengan 2 varian enjin iaitu 1.8 liter dan 2.0liter, dengan teknologi MIVEC.

Dipasarkan dengan 4 warna pilihan, Solid White, Genetic Silver, Plum Red dan Tranquillity Black. Proton menawarkan teknologi CVT dengan sistem kawalan elektronik kenderaan pintar dan inovasi (INVECS-III) dalam varian Inspira.

Antara ciri-ciri praktikal daripada model Inspira ini termasuklah kruis auto, lampu automatik dan pengesan hujan, sistem penyaman udara automatik penuh dengan sistem kawalan cuaca bagi penumpang dihadapan dan belakang, dan beg udara keseluruhan bagi keselamatan penumpang.

Proton Inspira ini bakal menguasai pasaran kereta segmen C, dengan harga yang kompetitif dan mampu dimiliki oleh rakyat Malaysia. Dengan sentuhan kombinasi Proton dan Lotus, model ini bakal memberikan kelainan dan keselesaan pemanduan serta kualiti yang baik.

Info-info panas Inspira:
Menurut sumber lain, model ini bakal menerima perubahan besar, samada di bahagian luaran dan dalaman. Berkemungkinan juga, akan dikeluarkan dalam 2 lagi varian iaitu Special Edition dan model R3. Inspira juga bakal dieksport, sekiranya pasaran model ini stabil, diterima dan mendapat tempat di Malaysia. Memandangkan ia juga antara strategi jangka masa panjang antara Proton dan MMC. Selain itu, dikhabarkan juga model Inspira bakal menggantikan pasaran model sedan Lancer 2.0 GT / Lancer EX, untuk memberi laluan kepada kehadiran model Lancer hatchback dari Mitsubishi.

No comments:

Post a Comment